Ahad, 25 November 2012

MUSEUM DIRAJA SULTAN ABU BAKAR .



Hanya 15 Minit ke Muzium Sultan Abu Bakar  Johor Baharu  daripada halimdanga Homestay Selamat Menikmati Cuti- cuti  Anda di Johor Baharu.

"Muzium ini menduduki Istana Besar (Grand Palace) yang khas ditugaskan pada tahun 1864 oleh Bapa Moden Johor, Sultan Abu Bakar."
 
Muzium menduduki Istana Besar (Grand Palace) yang khas ditugaskan pada tahun 1864 oleh Bapa Moden Johor, Sultan Abu Bakar. Siap dibina pada 1866, Grand Palace diperbadankan beberapa idea kreatif Sultan dalam seni bina.Pada awal tahun 1990an, pemerintah sekarang Johor, Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Iskandar, memutuskan bahawa orang ramai perlu diberi peluang untuk melihat koleksi Keluarga Diraja dalam suasana muzium betul. Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda berkenan untuk Grand Palace ditukar menjadi muzium tetapi serentak ia masih berkhidmat diraja tradisional dan negeri fungsi istiadat. Sultan Iskandar secara rasmi diisytiharkan muzium dibuka pada Mei 11, 1990.
 
Ditempatkan di dalam muzium adalah tatasusunan luas khazanah, kerja-kerja seni, antik dan perabot yang dimiliki oleh Keluarga Diraja. Galeri gambar mempunyai masa lalu dan masa kini pemerintah Kesultanan dan isteri-isteri mereka. Terdapat juga koleksi besar memorabilia peribadi mereka, pelbagai mengesankan Perintah, dekorasi dan Pingat dalam galeri.
 
Bilik-bilik lain dalam Grand Palace paparan perak, Barang Kristal, emas dan perak perhiasan, pasu ternilai, perabot, senjata tradisional Melayu, Regalia Negeri, koleksi Numismatik, piala perak dan khazanah keluarga yang lain di dalam persekitaran semulajadi mereka.
 
Muzium ini dibuka dari hari Sabtu melalui Khamis, dari jam 9.00 pagi sehingga 5.00pm Untuk maklumat lanjut, sila hubungi (607) 2230555.

 Tempat Menarik Lain Di Johor Baharu
 


Dipetik daripada pelancungan johor

Tiada ulasan:

Catat Ulasan